E Engqvist - konst

 

 

Translation to English

 

Presentation

Jag har alltid varit intresserad av att måla och teckna. Jag har gått olika kurser genom åren och lärt mig mer om oljemålning och grafik. Började måla olja igen för ca 9 år sen efter ett mycket långt uppehåll. Grafiken började jag med igen år 2011. 

Jag målar utomhus (plein air) i klassisk stil. Jag blir inspirerad av omgivningarna där jag bor. Från Alvaret med alla dess färger, fiskebåtarna, de gamla husen osv. Att måla en tavla kan ta allt från några dagar till veckor, beroende på väder och vind. 

Försöker måla så mycket jag hinner på min fritid. Skulle vilja måla jämt för att det är så roligt! :)  

Tycker även mycket om att hålla på med grafik och  speciellt torrnål och etsning. Har precis börjat med mezzotint, som också är en gammal teknik. Även provat på monotypi.

Är med på konstkvarteret som medlem. www.konstkvarteret.se

 

Medlem i Grafik 99/Bildverket (dec 2015). http://www.grafik99.se

 

Är med i plattformen bättre konst.se

 

 

Hur går jag tillväga?

 

Oljemålning

Vid stilleben (tex pumpor) har jag haft motivet framför mig och avbildat det som jag ser det.

När jag målar vistas jag utomhus och målar av motivet direkt (plein air). Målar landskapen utomhus, pga ljuset och färgerna kommer mer till sin rätt. Jag blir inspirerad av omgivningarna där jag bor. Alvaret med alla dess färger, Fiskebåtarna, de gamla husen,  ljuset som skiftar beroende på morgon eller kväll osv.  Det kan ta ifrån några dagar upp till flera veckor att måla en tavla. Jag återkommer till platsen på förmiddagen eller eftermiddagen för att få samma ljus och färg. Håller oftast på med flera tavlor samtidigt.

 

Grafik

Torrnål, etsning och mezzotint trivs jag bäst med att hålla på med när det gäller grafiken. 

Så här gör jag:

Jag har en spegel framför mig och en kopparplåt med motivet spegelvänt framför mig. Tecknar på fri hand av motivet. Alla motiv som jag använder har jag själv fotograferat. Jag använder en sk torrnål (ser ut som en penna, men med en stålspets). Ristar in motivet i kopparplåten med torrnålen. Gör det stegvis. Gör flera provtryck när jag arbetar fram motivet för att se om det behövs mörkare linjer på nåt ställe. Gör jag nåt fel med nån linje så får jag börja om på en ny plåt! Så det gäller att vara noga. Sen färgar jag in plåten med en koppartrycksfärg och tar bort färgen varsamt i flera steg. Viktigt att färgen torkas av rätt för annars kan färgen bli ojämn eller nåt streck eller punkt syns sen vid tryck. Jag använder ett speciellt koppartryckspapper som jag lagt i blöt innan, så det blir lagom fuktigt till tryckning. Här är det också viktigt att tänka på att det inte får ligga i för länge eller för lite. Kan hända att vissa papper löses upp. Papperet ska sen vara lätt fuktat vid tryck. Är det för blött blir trycket svagt och är det för torrt sugs ej färgen upp. Drar sen plåten genom en vals på koppartryckspressen för hand. Viktigt att trycket är lagom hårt. Sen ska det ligga plant under press så att det ej blir buckligt.

Med torrnål blir det ca 15-20 grafikblad. Grafikpapperet försöker jag alltid få med vattenstämpel så kvalitén är den bästa. Trivs bäst med att hålla på med den här äldre metoden på kopparplåt och inte den nyare i plast.

Vid etsning lägger jag plåten ett flertal gånger i järnkloridbad. Ju  mer man har plåten i badet, desto mörkare blir linjerna. Flera provtryck gör jag. Jag jobbar på plåten. En sk hårdgrund läggs först på hela ytan av plåten och det jag använder är en sk. radernål som jag inte ristar i plåten, utan arbetar plåten.

Jag tecknar även här på fri hand upp motivet spegelvänt med radernålen när ytan är pålagd. Efter varje etsning lägger jag på en ny yta på plåten och ritar på fri hand det jag vill ska bli svartare eller nya linjer, mönster som behövs göras spegelvänt. 

Blir ca 100-150 tryck.

Vid collografi ristar jag på en speciell kartong och klipper och klistrar in, tex tapetbitar. Detta är alltså en modernare metod än den förra. Därefter använder jag shellack som jag täcker hela kartongbiten med. Det gör så att kartongen blir skyddad och håller för tryck. Kartongen ska sen stå och torka över natten. Därefter färgas motivet in med koppatrycksfärg och dras genom valsen för hand. Koppartryckpapper använder jag även här att trycka med. Går att göra bortåt 80-100 st.

Mezzotint är en också en gammal metod, sen långt tillbaka från 1600-talet som torrnål och etsning. 

Jag ruggar först ytan på kopparplåten med en sk rocker för hand. Det tar flera timmar. Sen polerar jag med olika verktyg fram motivet spegelvänt här med. Med spegel framför mig. Här blir det tvärtemot mot torrnålstekniken. Det som jag jobbar med i plåten blir ljust istället för svart. Har förklarat här i stora drag.

 

Jag använder alltid syrafri kartong vid inramning så att de inte gulnar.

Försöker få alla tryck jämna, med likadan ton. Det är det som är det svåra. Lätt att det blir en liten prick eller streck som inte ska vara där pga färgen ej är tillräckligt avtorkad.  Bara att göra om och göra rätt. 

 

Provat nyligen att göra monotypi, sk enkeltryck. Jag målade med oljefärg på en grafikplåt ett motiv och

därefter drog jag den genom en grafikpressvals för hand. Använde grafikpapper.  Blir bara ett tryck,

därav mono (en). 

 

 

Utbildning och kurser, ett urval

 

Kjesäters Folkhögskola                            Estetisk linje, ht -84

Reklamkurs                                              Bild och form, Reklamlära, 

                                                                 Textning, Färg och formlära, ht -86

Kvällskurs                                                 Grafik för Åke Sjölund  ht -89,

Högskolan i Kalmar                                   Bild  15p (15v)  -90-94

Enstaka kurs  på högskolan i Kalmar       Media och kommunikation  20p (20v)            

Enstaka kurs på Högskolan i Kalmar       Bilden i informationssamhället 10p (10v)  -94

Ölands Folkhögskola                                Landskapsmålning 1v  -08

Kvällskurs                                                 Oljemålning för Åke Sjölund -08-11

Ölands Folkhögskola                                Måleri 10 dagars fördjupning, (landskapsmålning) för  Bo Wetteryd -11

Kulturmagasinet i Bergkvara                     Koppargrafik 1v för Kåre Holgersson -11

Wiks Folkhögskola, Uppsala                     Grafik i 10 dagar  för Lars-Erik Holm -13